Jan Macháček

Hledání

Výsledky hledání

Lidové noviny

Kauza Telecom: všechno může být jinak

30.1.1999

 

Novinářská práce na případu údajného uplácení v prodeji části SPT Telecom konsorciu TelSource tak jak ji před třemi týdny předvedly Lidové noviny - vykazuje celou řadu profesionálních pochybení. Celý seriál z titulní strany tohoto deníku v prvním lednovém týdnu je plný nepodložených tvrzení a falešných obvinění, za která se bohužel redakce tohoto deníku zatím ani neomluvila, ani je neuvedla na pravou míru. Týdeník Respekt přinesl o celém případu text pod názvem "Hory nepravd o prodeji SPT Telecom" ve svém třetím letošním čísle. Následující text vznikl na požádání šéfredaktora LN Pavla Šafra, který vyjádřil přání moji analýzu otisknout. Pro začátek musím říci, že své jsem již v Respektu napsal. Sám od sebe bych necítil potřebu poučovat cizí noviny na jejich vlastních stránkách a opakovat vlastní argumenty.

Ukrajina není Česká republika

V první řadě se podívejme, co vlastně přinesly LN v celé kauze nového. Jedinou novou informací je, že dva bývalí zaměstnanci holandského konsorcia KPN prohlásili v rozhovoru pro holandskou televizi, že KPN si za pomoci provizí (rozuměj úplatků) kupovala přístup k ukrajinské vládě. Konkrétně byla řeč o jednom případu. Pokud něco takového tvrdí dva bývalí zaměstnanci, jde nepochybně o důležité a závažné tvrzení a je dobře, že ho LN uveřejnily, protože KPN je firma, která má podíl v konsorciu TelSource. Zároveň bylo podle mého soudu nutné upozornit na to, že i tato tvrzení o postupu firmy na Ukrajině si vyžadují další důkladnou investigaci. Oba bývalí zaměstnanci (Luc Steegmans a Ineke Botterová) nepřinesli důkazy, ale pouze něco řekli na kameru. Není nezajímavé, že jde o bývalé zaměstnance, u kterých nelze vyloučit, že mohou (pochopitelně tomu tak být nemusí) mít v úmyslu svého bývalého zaměstnavatele poškodit.

Jediným zdrojem informací je Mosinger

Ani holandská televize, ani LN nepřinesly vůbec žádné nové důkazy a indikace o údajných úplatcích v České republice. Jak Holanďané, tak LN používají výhradně jediný informační zdroj. Je jím zástupce skupiny drobných akcionářů Martin Mosinger, jehož historie nepodložených tvrzení je mezi českými novináři věhlasná. Všimněme si, že Mosinger vždy pouze říká, že "něco slyšel". Slyšel "nějaká jména", slyšel je od očitých svědků, slyšel o kufřících s penězi apod. Mosinger nikdy nikoho nejmenuje (prý nechce být zažalován). Investigativní novináři, kteří s ním za ta léta přišli do styku, dobře vědí, že ani novináře na žádné konkrétní stopy či informační zdroje tzv. nenavádí. Mosinger také zaslechl, že se měnily podmínky uprostřed tendru ve prospěch TelSource. Nikdo jiný o ničem takovém neví a nic takového netvrdí.

Nesmyslné informace o Pedru Pickovi

6. ledna LN (a večer také Česká televize) na titulní straně přinesly denunciační text o Pedru Pickovi (novinářský odstřel srovnatelný s případem Uzunoglu). Pedro Pick byl údajně poradcem ministra Dyby v době, kdy se připravovala privatizace, a zároveň pracoval pro konsorcium TelSource. Česká televize dokonce naznačila, že mohl být podobným prostředníkem jako člověk, kterého KPN údajně podplácela na Ukrajině. Potíž je v tom, že nic z toho není pravda. Pedro Pick byl zaměstnancem renomované investiční a poradenské firmy Arthur de Little. Tu si (jako posilu v poradenské práci) najala investiční banka J. P. Morgan, která byla ministerstvem hospodářství oficiálně vybrána jako finanční poradce pro prodej podílu v SPT. Po ukončení privatizace nastoupil Pedro Pick do představenstva SPT. Sem byl ale delegován za českou stranu Fondem národního majetku. Pro TelSource začal pracovat až o několik měsíců později.

Forenzní audit ODS

Dalším důležitým zdrojem LN a holandské televize jsou výsledky forenzního auditu ODS provedeného firmou Deloitte & Touche. V něm se praví, že někteří představitelé ODS zaslechli o tom, že tato strana měla dostat nějaké peníze v souvislosti s privatizací SPT Telecom. Nechci zpochybňovat serióznost auditu, ale jako člověk, který se v listopadu a v prosinci loňského roku důkladně zabýval financováním ODS a údajným tajným kontem, si vzpomínám, že Jan Ruml tehdy tvrdil, že zaslechl od místopředsedy ODS Libora Nováka, že strana má peníze "za nějaký telecom". (Podle našich zjištění ostatní představitelé ODS "vypovídali" auditorovi to, co slyšeli od Rumla). Z výrazu "nějaký telecom" se snadno může stát "SPT Telecom". Byla tu ale také kauza licencí na mobilní telefony GSM. Soutěž měla dva vítěze a předtím, než vláda vybrala jednoho z nich, jednaly špičky politických stran. Podezření na tajné konto ODS není důkazem o tom, že na takové konto musel posílat peníze TelSource. Stačí se podívat na oficiální sponzory ODS z minulých let a zjistíme, že podezřelý může být kdokoliv (od Koženého po Terciér). Úplatky v privatizaci SPT Telecom nelze pochopitelně vyloučit. Mnohá zahraniční konsorcia takto ve třetím světě běžně postupují. V poslední době vyšly například najevo skandály Deutsche Telekomu a Alcatelu v Indonésii. V českém případě by ale bylo třeba ovlivnit jak finančního poradce J. P. Morgan, tak právního poradce Squires, Sanders and Dempsey a také celou steering committee. Tendr podle všeho proběhl regulérně, jako probíhají tendry ve vyspělých zemích, včetně asistence renomovaných poradenských firem. Nikdy pochopitelně nelze vyloučit, že se celou věc někdo snažil pojistit politicky nebo že věnoval nějaký dárek. Zatím ale neexistuje žádná nová indikace či důkaz v tomto směru.

Konspirativní teorie

8. ledna uveřejnily LN tzv. pokus o rekonstrukci. Podle autora Ondřeje Drábka jde vlastně o příliš náhod najednou. Konkurenti Telecomu a ti, co ho chtějí pošpinit, by prý museli zorganizovat příliš věcí najednou.
1. Museli by prý zařídit, jak budou vypovídat představitelé ODS auditorovi. O tom jsme si ale již řekli své.
2. Museli by zařídit, aby totéž řekl významný pracovník SPT Telecom. Nevíme, koho má autor na mysli.
3. Museli by zařídit, aby o penězích pro ODA ze stejného zdroje mluvil Ivan Mašek. Ivan Mašek to také pouze slyšel a navíc nikdo netouží více po pošpinění Jiřího Skalického a Romana Češky.
4. Museli by prý zařídit, aby pro holandskou televizi mluvili bývalí zaměstnanci KPN. Bývalí zaměstnanci KPN mluví o Ukrajině.
5. Museli by zařídit, aby holandští politici požadovali důkladné vyšetření kauzy. V okamžiku, kdy nějaká kauza dostane mediální (televizní rozměr), musí správný a slušný politik žádat její vyšetření. Totéž platí pro politiky české.
6. Museli by dlouhodobě podporovat Martina Mosingera. A proč ne? Na závěr je třeba doporučit začínajícím investigativním novinářům (těch profesionálních je u nás bohužel jako šafránu), aby si lépe ověřovali své zdroje, jejich možnou motivaci a především všechna fakta, která jim někdo naservíruje.
Žádné komentáře
 
Toto je zápatí Vašich stránek. Text můžete změnit v administraci v 'Nastavení stránek'.